søndag 6. mars 2011

CHÆMPING i Guds frie natur

Da er jeg tilbake i Townsville etter to spennende uker i den australske ødemark. Det har vært to "annerledes" uker med mye interessant undervisning; den første uka var temaet "lordship" som handlet om hvordan vi lever livet med Gud som herre. Jeg tror jeg forklarer det så kort som det. Foreleseren var Mark Parker fra New Zealand - en særdeles energisk, men flink foreleser.
Jeg bodde i telt med mine to venninner Courtney og Rachel fra New Zealand og Canada. Vi var velsignet med et tørt telt alle fjorten dager, i motsetning til enkelte andre uheldige medelever. De fire første dagene var fine og solfylte, men så satte regnet og søla inn i nesten halvannen uke. Det var igrunnen greit nok under forelesningene fordi temperaturen var levelig, men litt småkjipt om ettermiddagene da vi godt kunne tenkt oss litt tørt gress å spille amerikansk fotball og andre utendørsaktiviteter på. Ja, jeg har spilt amerikansk fotball for første gang i mitt liv og jeg må innrømme at det (til tross for alle fordommer) var veldig morsomt. Jeg kan neppe kalles talentfull, men det var artig å spille med en bunsj amerikanske fotballfanatikere.
Den første helga kom de resterende 140 andre fra basen opp på "base retreat." Det var ca 210 mennesker på camping i to og en halv dag. Det hele foregikk i imponerende "ro og orden" med tanke på at vi hadde feltkjøkken, to dusjer og fire doer. Vi klarte oss fint og hadde en fin helg med møter og andre aktiviteter. Den andre uka var nærmest som en ferieuke etter sju hektiske uker, kun bestående av vitnesbyrd fra lederne og diverse daffing.
Sola tittet fram de tre siste dagene og vi hadde en kjempefin tur lørdag ettermiddag til "The Gorge," en relativt spektakulær kløft med en relativt stor elv strømmende gjennom. Turen var egentlig tenkt å ta rundt to og en halv time, men på grunn av diverse feilnavigering og vanskelig terreng brukte vi litt over fem timer. Da vi kom tilbake til campen var alle egentlig ganske bekymret for hvor det hadde blitt av oss, men det er en annen historie. En av mine beste australske opplevelser så langt. Nå er jeg nydusjet og fornøyd og skal snart spise middag. Jeg hører Norge har gjort det ganske bra i ski- VM (som jeg til min store sorg ikke har sett snurten av) og jeg må si at jeg gjerne skulle tatt en liten weekend hjem til Norge for å få med meg den begivenheten. Men jeg har det bra!

Klare for camping i Reef to Outbacks lekre buss fra tidlig åttitall













Teltområdet
Reef to Outback - leder Naomi og Not for Sale - leder Kim


Vi tok en liten kikk i nærområdet
Klare for tur til "The Gorge"
Turistfaktor

Et lite stykke undervisning ala' camping






Norsk fjellboer i sumpen
Det er mange rare trær i Australia












Vi kunne flyte nedover elva. Det gav meg visse assosiasjoner til den evige filmslageren "Anaconda," men var ellers en fantastisk opplevelse uten større dramatikk

1 kommentar:

  1. ANACONDA! For noen filmer, dramatikk på høyt nivå fra begynnelse til slutt!

    Jeg var der da Northug vant Gull på 5 mila i strålende solskinn. Det var to folk som tryna på de siste 5 km, en nordmann og en annen som brakk staven, er det jeg hører rykter om. Du får da jeg en dag inn på NRK nett tv og se gjennom høydepunktene :D

    Sånn ellers håper jeg alt står bra til!

    SvarSlett