fredag 4. februar 2011

Syklonen "Yasi"

Det er fredag - kun to dager etter at syklonen Yasi glimtet til med sin tilstedeværelse i Queensland. MEN vi har allerede fått både strøm og nett tilbake, noe som er ganske utrolig etter tidenes storm (for min del). Vi fikk beskjed i går om at strømmen ikke ville komme tilbake før om en ukes tid, men det blei altså fikset i rekordfart. Vi kan til og med drikke kranvannet igjen!           Townsville kun blei truffet av de ytre delene av syklonen. Jeg har ennå ikke sett bilder fra områdene som blei direkte truffet, men jeg antar det ikke er noe koselig syn. Vi var veldig heldige og slapp unna det hele med rot og brukne palmer og lignende, men ikke noen større skader på hus og annen eiendom. Så langt har det ikke blitt meldt om omkomne og det er rett og slett et mirakel når en ser hvor massiv syklonen var. En kategori 5 syklon.
Vel, vi fikk beskjed om å bunkre oss inne i husene våre klokka 13 om formiddagen onsdag; der hadde vi både vannforsyninger og mat. Det må jo sies at store deler av matforsyningen vår besto av sjokolade - noe som kommer godt med når 18 jenter er samlet i en 30 kvadratmeter stor leilighet. Til tross for en klam og svett natt uten air condition og lufting kom vi gjennom det hele i god behold. Lyden av vinden gjennom veggen ved senga var intens, men da jeg til slutt kapitulerte fra øvrekøya og la meg på gulvet sov jeg ganske så søtt helt til morgengry.

Kreativ teiping av vinduet ved siden av senga. Teipingen skal hindre vindusglasset fra å sprute innover i rommet hvis noe blåser gjennom vinduet og knuser det.  



Januar DTS - leder Naomi fikk ny takdekorasjon i løpet av natten.















Morgenen derpå (Ikke la dere distrahere av damen som utøver mystiske gymnastikkøvelser i bakgrunnen). Det var mye å rydde opp etter Yasis visitt. 






Lunsj torsdag formiddag. Auditoriumet var tilholdssted etter syklonen. Kjøkkenet sto på og foret oss like godt som vanlig.

 




Vind og regn dagen derpå. Det blåste friskt store deler av torsdag. Jeg har aldri sett så tunge regnskurer i hele mitt liv. Ganske fascinerende.







Reef to Outback Jan 2011 overlevde syklonen!









En liten oppdatering fra YWAM Townsville:
http://www.youtube.com/watch?v=u2iN4SGa06E

Tusen takk for omtanke og bønn!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar